Statues of value


And I don’t really mean expensive….more like leaders or figures or authors. Five examples of the world so you can choose your favorite and write about.

Y no me refiero exactamente a costosas…más bien, líderes o figuras o autores. Cinco ejemplos del mundo para que elijas tu favorita y escribas acerca de ella.

FRANZ XAVER MESSERSCHMIDT  _ sculpture _ heads _ artodyssey (25)

 Franz Xaver Messerschmidt (February 6, 1736 – August 19, 1783) was  a German-Austrian sculptor most famous for his “character heads”.

 

PondichThe old city is full of little details such as this decorative sculpture which is as Indian as its European in its appeal.erry: The old city is full of little details such as this decorative  sculpture which is as Indian as its European. Bohemian chic or new  age cum old world charm? It’s hard to  decide. shabnamphoto

Pondicherry: La vieja ciudad está llena de pequeños detalles tales como esta escultura decorativa que es tan India como Europea. Chic bohemia o encanto del viejo mundo? Es difícil decisión. shabnamphoto

 

Mahatma Gandhi statue Mohandas Karamchand Gandhi

(Porbandar, 1869 –  Delhi, 1948) Pensador y líder del nacionalismo  indio. Es  la personalidad indígena más relevante de la historia  india  contemporánea. Domina la escena política y social  de la India durante  la primera mitad del siglo XX.

Indian thinker and leader of the Nationalism movement. He is the indigenous personality most relevant in the history of contemporary India. He dominates the political and social scenarios during the first part of the XX century.

http://www.biografiasyvidas.com/biografia/g/gandhi.htm

Bernini
Busto de Constanza Buonarelli. Mármol. 1635. Museo Nacional

Gian Lorenzo Bernini (Nápoles, 7 de diciembre de 1598Roma, 28 de noviembre de 1680) fue un escultor, arquitecto y pintor italiano.1 Trabajó principalmente en Roma y es considerado el más destacado escultor de su generación, creador del estilo escultórico barroco.2

Bernini poseía la habilidad de crear en sus esculturas escenas narrativas muy dramáticas, de captar unos intensos estados psicológicos y también de componer conjuntos escultóricos que transmiten una magnífica grandeza.3 Su habilidad para tallar el mármol llevó a que fuera considerado un digno sucesor de Miguel Ángel, muy por encima de sus coetáneos y especialmente de sus grandes rivales, Alessandro Algardi y Francesco Borromini. Su talento se extendió más allá de la escultura y fue capaz de sintetizar de manera brillante la escultura con la pintura y la arquitectura en un todo conceptual y visual coherente.4 Hombre profundamente religioso que puso su arte al servicio de la Contrarreforma,5 Bernini empleó la luz como un destacado recurso metafórico que completa sus obras, en ocasiones con puntos de iluminación invisibles que intensifican el foco de la adoración religiosa6 o amplifican el dramatismo de la narrativa escultórica.

Bernini fue también uno de los mejores arquitectos del barroco romano, junto con sus contemporáneos Francesco Borromini y Pietro da Cortona. Al principio de sus carreras, todos trabajaron en el Palacio Barberini, pero después compitieron por los encargos de grandes obras y desarrollaron una feroz rivalidad, particularmente Bernini y Borromini.7 8 A pesar de la indiscutible calidad de Borromini y Da Cortona, Bernini gozó del favor de los papas Urbano VIII (1623–44) yAlejandro VII (1655–65) y por tanto se aseguró el proyecto más importante de la Roma de su tiempo, la basílica de San Pedro del Vaticano. El diseño de la Plaza de San Pedro que se abre ante la basílica es uno de sus proyectos arquitectónicos más innovadores y alabados.

Durante su extensa carrera, Bernini recibió numerosos encargos de gran relevancia, varios de ellos por parte del papado. A temprana edad llamó la atención del cardenal nepote Scipione Caffarelli Borghese, sobrino del Papa, y en 1621, con sólo 23 años, fue nombrado caballero por el PapaGregorio XV. Realizó las obras más destacadas durante el pontificado de Urbano VIII y aunque no tuvo tanta preeminencia durante Inocencio X, volvió a gozar del favor de los pontífices Alejandro VII y Clemente IX.

La reputación del legado de Bernini disminuyó durante el Neoclasicismo, que despreciaba el arte barroco. Hubo que esperar hasta el siglo XIX para que, durante la búsqueda de una comprensión del contexto en el que trabajó Bernini, se reconocieran sus logros artísticos y se restaurara su reputación. En opinión del historiador del arte Howard Hibbard, durante el siglo XVII «no hubo escultores o arquitectos comparables a Bernini».9

Gian Lorenzo Bernini (Naples, December 7, 1598 – Rome, Nov. 28, 1680) was an Italian sculptor, architect and painter. He worked mainly in Rome and is considered the foremost sculptor of his generation, creator of baroque sculptural style.

Bernini possessed the ability to create in his sculptures very dramatic narrative scenes, to capture very intense psychological states and also to compose sculptural ensembles that convey a magnificent grandeur. His ability to carve marble led to was considered a worthy successor of Michelangelo, well above their peers and especially their great rivals, Alessandro Algardi and Francesco Borromini. His talent extended beyond the sculpture and was able to synthesize brilliantly sculpture with painting and architecture in a whole conceptual and visual coherence; deeply religious man who put his art at the service of the Counter Reformation. Bernini used light as an important metaphorical resource to complete his works, sometimes invisible lighting points intensify the focus of religious worship or amplify the drama of sculptural narrative.

Bernini was also one of the best architects of the Roman Baroque, along with his contemporaries Francesco Borromini and Pietro da Cortona. At the beginning of their careers, all worked in the Barberini Palace, but then competed for orders of great works and developed a fierce rivalry, particularly Bernini and Borromini. Despite the indisputable quality of Borromini and Da Cortona, Bernini enjoyed the Urban favor of Popes VIII (1623-1644) and Alexander VII (1655-1665) and therefore the most important project of the Rome of his time, the St. Peter’s Basilica ensured. The design of the Plaza de San Pedro which opens to the basilica is one of its most innovative and praised architectural projects.

During his long career, Bernini received numerous commissions of great importance, several of them by the papacy. At an early age he attracted the attention of Cardinal Scipione Caffarelli Borghese, nephew of the Pope, and in 1621, with only 23, he was knighted by Pope Gregory XV. He made the most outstanding works during the pontificate of Urban VIII and although it was not so preeminent during Innocent X, returned to enjoy the favor of Alexander VII and Clement IX pontiffs.

The reputation of the legacy of Bernini declined during the Neoclassicism, who despised Baroque art. It was not until the nineteenth century that, while searching for an understanding of the context in which Bernini worked, his artistic achievements were recognized and his reputation was restored. In the opinion of the art historian Howard Hibbard, during the seventeenth century “there were no comparable sculptors or architects Bernini” 

 

 

michelangelo_david_head

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